مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 تیر 1402 ساعت 18:102023-07-09اجتماعي

انفجار در گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان فارس


کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران گفت: سودجویان اموال تاریخی با مواد منفجره و حفاری خسارت های جبران ناپذیری را به گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان وارد کرده اند.

- سیاوش آریا در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: سودجویان اموال تاریخی با خیال پوچ دستیابی به گنج و با استفاده از مواد منفجره و حفاری لطمه های جبران ناپذیری را به بدنه گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان وارد کرده اند.

وی اضافه کرد: نبود نظارت کافی و عدم توجه برخی از مسئولان موجب شده تا این افراد با زیر پا گذاشتن قانون نسبت به حفاری در مناطق تاریخی اقدام کرده و به علت عدم آگاهی از قدمت تاریخی برخی از بناها خسارت های جبران ناپذیری به این مناطق وارد کرده اند.

آریا تاکید کرد: تنها گور دخمه ثبت ملی شده شهرستان زرقان پارس در یکی از کوه های این شهرستان روزگار غم باری را سپری می کند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی جای گرفته است.

او در خصوص میزان خسارت های وارده به این گور دخمه نیز تصریح کرد: سودجویان به فاصله 50 تا 60 سانتی متری گور دخمه ساسانی و عرصه اثر با مواد منفجره درون صخره کوه را منفجر کرده و سوراخ بزرگی را برجای گذاشته اند.

آریا اضافه کرد: بر پایه ماده 562 قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و متخلف به زندان از 6


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انفجار در گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان فارس

انفجار در گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان فارس